Alles wat je moet weten over het TikTok verbod

En wat het voor jou als ondernemer betekent

UPDATE: Trump stelt ban op TikTok uit

Hoe een wereld zonder TikTok eruit zou zien, werd even heel reeël toen afgelopen zondag 19 januari TikTok zijn service in Amerika stillegde. 14 uur lang was de app niet beschikbaar.
TikTok, het populaire socialmediaplatform, ligt not steeds onder vuur. Onder leiding van president Joe Biden werd het platform voor de rechter gesleept vanwege vermeende veiligheidsrisico’s. TikTok zou Amerikanen kunnen manipuleren, desinformatie verspreiden en zelfs spionage door de Chinese overheid kunnen faciliteren. De eis: TikTok moet óf worden verkocht aan een Amerikaans bedrijf óf wordt volledig verboden.

Gisteren kondigde Trump aan dat hij voor uitstel zou vechten. In de eerste instantie moest TikTok 100% verkocht worden, nu wordt er gepraat over 50% eigenaarschap in de handen van Amerika.

TikTok verbod

Hypocrisie of noodzakelijke maatregelen?

In een land waar onlangs de maatregelen tegen fake news door Meta zijn ingetrokken en waar verkiezingen sterk worden beïnvloed door sociale media, laat dit besluit weer zien hoe social media ingezet wordt voor politiek gewin. Toen de app gisteren weer online kwam kregen TikTok gebruikers het volgende bericht te zien: 'Welcome Back, As a result of President Trump’s efforts, TikTok is back in the U.S.' Ook is aangekondigd dat de CEO van TikTok Shou Zi Chew aanwezig is bij de inauguratie van Trump.
Daarmee zien we hoe de CEO's van X, Meta en TikTok wel een erg grote vinger in de pap van (Amerikaanse) politiek hebben.

Wat betekent dit voor andere platforms?

TikTok wordt nog niet verboden en met de invloed die Social Media op de politiek heeft, gaat dit waarschijnlijk niet gebeuren.

In Europa wordt de veiligheid van sociale media ook onder de loep genomen. Zo mogen Franse overheidsmedewerkers sociale media niet meer op hun werktelefoons gebruiken vanwege het risico op datalekken. Ondertussen werken verschillende Europese landen aan strengere regelgeving rondom privacy en sociale media. Het verbod in Amerika had hier versnelling in kunnen brengen, maar dat lijkt nu van tafel.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Er is dus voorlopig weinig aan de hand. Toch biedt deze situatie een waardevolle les: het risico van afhankelijkheid van sociale media is groot. Wat als je favoriete platform morgen wordt verboden? Wat als alle volgers, leads en betrokkenheid waar je jaren aan hebt gewerkt, in één klap verdwijnen?

Maar de volgende vraag komt ook bij mij op: In een wereld waar 3 CEO's zoveel macht hebben, wil je hier als ondernemer wel aan bijdragen? Kan het ook anders?

Hoe kun je jezelf voorbereiden?

  • Welke waarde bied je via sociale media die je ook via je eigen platform kunt leveren?
  • Hoe maak je het aantrekkelijk voor klanten om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief of je website te bezoeken?
  • Hoe kun je sociale media slim inzetten, zonder er volledig afhankelijk van te zijn?

Stel jezelf de vraag: wat zou jij het meest missen als jouw favoriete socialmediaplatform opeens verdwijnt?

Meer leren?

Wil je een sterke businessstrategie opbouwen die ook zonder sociale media stevig staat? Of een betrokken mailinglijst creëren voor je (potentiële) klanten? Wij organiseren binnenkort meerdere GRATIS webinars over dit onderwerp. Schrijf je nu in!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *